Trudno wyobrazić sobie prowadzenie działalności handlowej, usługowej bez posiadania informacji o takowej opublikowanej w formie strony internetowej. Jest najszybsza forma komunikowania się z klientami. Zarówno aktualnymi, jak i potencjalnie nowymi. Internet staje się z każdym dniem co raz bardziej dostępny i daje coraz większe możliwości. Czy wolno pozwolić na brak obecności w tej globalnej bazie danych. Oczywiście strona internetowa nie musi przynależeć do firmy prowadzącej działalność zarobkową. Każdy ma szansę znaleźć tam swoje miejsce, chociażby po to, by podzielić się z innymi swoimi pasjami, czy wiedzą.
Zadając pytanie „jaka strona” mieliśmy na myśli podział na dwie kategorie.

Strona informacyjna – czyli taka, której celem nie jest pozyskiwanie nowych klientów a więc nie ma być stroną reklamową. Ma być zbiorem informacji na których najbardziej zależy tym, którzy będą ją odwiedzać a jednocześnie ukazywać to, co jest z punktu widzenia jej właściciela najistotniejsze.

Strona marketingowa – czyli strona, której celem jest pozyskiwanie nowych klientów. Pełni ona wtedy rolę reklamową i potrzebna jest firmie, która zakłada, że głównym źródłem pozyskiwania klientów jest internet i w internecie prowadzi swoją kampanię reklamową. Więcej szczegółów w dziale Czy tylko projekt strony.

Zamieszczenie własnej witryny w internecie wymaga zgrania trzech elementów, opcjonalnie czterech, które składają się w całości na ten proces. Poniżej wyjaśnimy podstawowe pojęcia, które są jednocześnie kolejnymi etapami na drodze realizowania projektu.

Projekt strony – to przygotowanie merytorycznego materiału, tekstu, grafiki, zoptymalizowanie kodu, który skutkuje stroną www. Może to być jedna strona, lub wiele stron. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z projektem składającym się w wielu stron mówimy, że jest to witryna internetowa, lub serwis internetowy. Oczywiście najczęściej spotykane serwisy składają się z wielu podstron, a strona główna jest wizytówką całego serwisu. Z niej użytkownik ma dostęp do kolejnych, bardziej szczegółowych działów.

Domena – bez większego wgłębiania się w sens informatyczny powiemy, że domena jest niczym innym, jak nazwą, pod jaką dany serwis widnieje w sieci i jest częścią składową adresu www. I tak w przypadku naszej firmy jest do domena radweb.pl Domenę główną, a więc taką, której nazwa ma się pojawić bezpośrednio przed oznaczeniem .pl .com .com.pl lub podobnym należy wykupić. Czynności tej dokonujemy z wykorzystaniem sieci internet. Opłaty za dzierżawienie domeny dokonuję się zazwyczaj na rok i dzięki niej rezerwujemy sobie naszą unikalną nazwę mając pewność, że strona o identycznym adresie nie ma prawa bytu. Jest to bardzo wygodne, gdyż najprościej znaleźć witrynę internetową wpisując zwyczajnie nazwę firmy. Dzięki temu adres naszej strony jest krótki, czytelny i prosty, ławo kojarzący się z naszym przedsiębiorstwem. Oczywiście może się zdarzyć, że nazwa, jaką chcemy wybrać jest już zarezerwowana. Wtedy, niestety, musimy wybrać inną nazwę. Nie jest to jednak jedyna możliwość. Można, w miejsce domeny głównej, zdecydować się na poddomenę. Poddomena będzie elementem pewnej domeny nadrzędnej. I tak dla przykładu firma komis może funkcjonować w poddomenie naszej firmy, wtedy adres internetowy będzie wyglądał tak: www.komis.radweb.pl. Zaletą tej metody jest to, iż poddomena nie wymaga konieczności wnoszenia opłat. Oczywiście jeśli zdecydujecie się Państwo na założenie poddomeny w obrębie domeny głównej naszej firmy.

Hosting – to usługa dzierżawienia przestrzeni dyskowej na serwerze www. Każdy serwis internetowy, by być widocznym w internecie, musi być umieszczony na komputerze, który nazywamy serwerem stron www. Jest to serwer ftp, na którym w odpowiednich katalogach umieszczane są wszystkie pliki, z których utworzony jest nasz serwis. Dzierżawienie przestrzeni dyskowej jest również płatne a uzależnione jest od pojemności, wielkości transferu i innych parametrów na jakie się decydujemy i usług, jaki ten serwer oferuje. I tak dla przykładu każdy użytkownik Neostrady ma przydzieloną przestrzeń dyskową na serwerze Telekomunikacji Polskiej i może zamieścić tam bezpłatnie swoją stronę, która będzie się znajdowała w poddomenie neostrada, czyli będzie widniała pod adresem www.mojafirma.neostrada.pl Jednak ten serwer obsługuje tylko i wyłącznie kod html a nie pozwala na umieszczanie stron wykorzystujących język php, czy aplikacje bazodanowe MySql. Serwery komercyjne obsługują wszystkie konieczne standardy i za naprawdę nieduże opłaty oferują wystarczającą ilość przestrzeni dyskowej.

Jeżeli po lekturze powyższych informacji macie państwo obawy informujemy, że sprawy związane z rejestracją domen i dzierżawy przestrzeni dyskowej wykonujemy dla Państwa w ramach wykonania projektu Państwa serwisu i ścisłej konsultacji z Państwem. Chcielibyśmy również dodać w tym miejscu iż istnieje możliwość korzystania z darmowych serwerów, za które nie trzeba ponosić opłat a przy tym funkcjonować za darmo w poddomenie danego dostawcy usługi. Jednak w takich przypadkach strona zostanie oczywiście ubogacona o reklamy.

seoPozycjonowanie stron – to działania polegające na takim zoptymalizowaniu kodu strony i wykonaniu wielu zabiegów nawet w treści samej strony, aby dana strona była wyświetlana najwyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, jak np. Google. Jak wyjaśnia nam specjalista z firmy Anhor, posłużymy się przykładem. Załóżmy, że 10 firm zajmuje się handlem oponami. Użytkownik wyszukujący takiej firmy w internecie wpisuje jako słowa kluczowe w wyszukiwarce opony samochodowe. Strona, która jest najlepiej wypozycjonowana pojawia się wśród pierwszych wyników wyszukiwania wśród stron spełniają dane kryterium. Pozycjonowanie jest istotne w wypadku, kiedy strona jest witryną ściśle reklamową a internet jest głównym sposobem na docieranie do klienta. Firmy, którym zależy na tym, by ich witryna była wśród pierwszych wyników wyszukiwań winne postarać się o kontakt z profesjonalistami w tej dziedzinie. Pozycjonowanie jest dosyć kosztowne, a przede wszystkim jest to proces ciągły, który nigdy się nie kończy.